ثبت برند رادیار و علامت تجاری
سالها پیش زمانی که محصولات بستهبندی به وجود آمدن نام تجاری به عنوان شاخهای از علم بازاریابی پا به عرصه وجود گذاشت. شکل ویژهی سیب گاز زده آرم اپل و همچنین شکل ویژه بنز نمونههایی از نام تجاری است که بیننده با دیدن آن کلی مفهوم و معنی در ذهن خود شکل میدهد و درواقع نام تجاری یک معرف ویژه برای محصولات صنعتی و تجاری در هر صنعت و بازاری میباشد.
ویژگی بارز نام تجاری این است که مشتری بهمحض دیدن آن سریع میداند که این محصول برای کدام کارخانه و یا کدام شرکت میباشد. و حتی با دیدن و ملاحظه نام تجاری اقدام به خرید آن کارکرده بدون آنکه بهطور دقیق سازنده و یا کارخانه و یا شرکت سازنده آن را بشناسد.
علائم تجاری در ماده 1 قانون علائم و اختراعات به شکل زیر تعریفشده:
“علائم تجاری عبارت است از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، مهر و غیر آنکه برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی اختیار میشود”
علامت تجاری باید در یککلام گویای اختلاف و تفاوت بین این علامت و علامتهای دیگر باشد. درواقع در بیان اختصار نام تجاری را میتوان نمادی از یک محصول دانست که این توان رادار است که از طریق ویژگیهای ظاهری که دارد این پیام را به مخاطب انتقال دهد که اختلاف آن کالا یا محصول کالای دیگر است. برای آنکه یک نام تجاری قابل ثبت شدن باشد باید ترکیبی از یک یا چند کلمه، عدد، نقاشی، حرف، علامت شکل موسیقی، رایحه… . باشد که ویژگیهای کالا و یا محصول مربوط را بیان کنند.